Dějiny médií
Metodické náměty a materiály, které pomohou žákům a studentům vnímat dějinný vývoj médií a roli médií v dějinách.
Cílem aktivity je seznámit žáky se socialistickou propagandou v Československu, se kterou se sami neměli možnost seznámit, avšak jejich rodiče/prarodiče s ní byli konfrontováni dennodenně.
Autorka se pokusila připravit materiál pro vyučující historie, kteří se ve svém výkladu dostali do období dějin Československého státu konce 2. světové války, událostí kolem roku 1948 a následujících čtyřiceti let komunistické vlády. V tomto období zahrnujícím několik dekád se soustředí na důležité dějinné mezníky, ve kterých sehrálo rozhlasové médium a jejich aktéři úlohu informační, propagandistickou, ale také státotvornou.
Studentům by tato hodina měla přinést prohloubení znalostí z historie 20. století, pochopení spojitostí komunismu s každodenním životem a uvědomění si principů cenzury a povinné spolupráce tehdy nesvobodného tisku s komunistickou ideologií.
Studenti získají základní informace o fungování rozhlasu, jeho historickém kontextu a současném stavu české rozhlasové krajiny.
Herní žurnalistika, ať už se jedná o papírové časopisy nebo o internetové magazíny, je součástí progresivně se rozvíjejícího trhu s počítačovými hrami. Nejen proto je zajímavé blíže nahlédnout její historii.
Lekce se zabývá historií tisku a audiovizuálních médií. Jedná se o téma vhodné do výuky dějepisu, rozsahem patrně na jednu až dvě vyučovací hodiny. Text je doplněn obrazovými materiály.
Cílem lekce je ukázat, že bulvární tisk má v rámci mediálních produktů své místo již od první poloviny 19. století, zpřehlednit jeho charakteristické rysy, odůvodnit je a ujasnit si jeho odlišnosti od tzv. seriózního tisku.
Lekce seznamuje studenty se základním dějinným vývojem reklamy. V praktické části je pak vede k hlubšímu přemýšlení o roli reklamy v současnosti.