Média a stereotypy
( Zuzana Svobodová )
Žáci si díky lekci osvojí termíny realita, sociální realita a mediální realita a budou umět vysvětlit vztahy mezi nimi. Dokáží definovat stereotypy, případně to, jak a proč vznikají. Měli by vědět, že na tvorbě stereotypů se podílejí média, avšak rozhodně nejsou jejich jediným původcem.
V průběhu lekce si žáci vytvoří představu o tom, kolem jakých skutečností se stereotypy tvoří, že se stereotypy můžou lišit napříč kulturami, v různých dějinných obdobích atd. Zjistí, že stereotypy neustále vznikají i zanikají.
VÁŠE HODNOCENÍ ČLÁNKU „Média a stereotypy”
Metodika je velmi dobře propracovaná po obsahové stránce, pro učitele je velmi dobře podaná teorie stereotypů - je užitečné, když učitel má základní teorii po ruce a nemusí vždy do literatury. Líbí se mi náměty k diskusi a k aktivitám. Myslím si, že témat a aktivit je v metodice dost na několik vyučovacích hodin. Co mi v metodice chybí je nějaká shrnující aktivita, která by studenty vedla k reflexi a upevnění toho, co se naučili.
Práce vyniká přehledností a ucelenou zpracovaností tématu. Osobně bych posunul věkovou cílovou skupinu směrem vzhůru a věnoval bych se více jazykovým stereotypům.
Dle mého názoru jde o velmi kvalitně a přehledně zpracovanou metodiku. Oceňuji důkladně zpracovanou teorii stereotypů, která je předkládána pedagogům a případným zájemcům z řad studenstva, a obsáhlé přílohy. Nadsazený je ale podle mne hned první okruh lekcí, kde jde o diskuzi mezi studenty (2. stupně ZŠ a ekvivalentu SŠ) a analýzu toho co je realita, sociální realita a mediální realita. Domnívám se, že jen pramálo studentů se do té doby setkalo s filosofií a „gnoseologickým věděním“, které autorka zmiňuje. Čistě technicky pak za vysokou kvalitou textové části poněkud pokulhává obrazová část příloh, která by si místy zasloužila vytříbenější snímky. Jsem si ale jist, že nemuselo jít o finální snímky a nebyl by problém je nahradit nějakými ostřejšími a kvalitnějšími.